Blog
Onze werkwijze voor Website Optimalisatie
Onze werkwijze voor Website Optimalisatie
Uw website trekt bezoekers, een mooie eerste stap. Maar hoe verandert u die bezoekers nou in échte klanten? Dat is precies waar conversie-optimalisatie voor zorgt.
Wat is conversie optimalisatie?
Bij conversie-optimalisatie proberen we de kans te vergroten dat een websitebezoeker wordt omgezet in een klant of lead. Dit heet dan een conversie. Vaak gaat het om het afnemen van een product of dienst, of het invullen van een formulier.
Het doel is dus niet per se om méér verkeer naar je site te krijgen, maar juist om een zo groot mogelijk percentage van het huidige verkeer te laten converteren.
Uw voordelen:
- Focus op het maximaliseren van omzet uit bestaand verkeer
- Geen verspilling van tijd en geld aan het aantrekken van nieuwe bezoekers
- Volledige aandacht voor het verbeteren van conversies en klantgedrag
- Gericht op het verhogen van de effectiviteit van uw webshop of website
- Meer resultaat uit huidige bezoekersaantallen

Hoe gaan we te werk?
Bij Young Marketing Experts optimaliseren wij de gebruiksvriendelijkheid van uw website middels de dienst ‘Usability Upgrade’.
Usability Upgrade
Bij de Usability Upgrade gaan we grondig te werk. Dit doen we in drie fases:
1. Analysefase – Klantreis bepalen
We starten met het verzamelen van data via:
- Google Analytics: om inzicht te krijgen in de meest bezochte (product)pagina’s, uitstappunten, enz.
- Hotjar/Clarity: om het gedrag van gebruikers visueel te analyseren aan de hand van muisbewegingen, klikken en scrollgedrag.
Op basis van deze data stellen we de belangrijkste klantreis vast. Dit noemen we het testscript. In zo’n script staat bijvoorbeeld dat respondenten bepaalde producten moeten zoeken via de zoekbalk of juist via de categoriepagina met behulp van filters. Hierbij moet er vaak goed gelet worden op productspecificaties. Vervolgens stoppen ze de producten in de winkelwagen en lopen ze verder het bestelproces door.
2. Gebruikerstesten – Inzichten vanuit echte gebruikers
We laten echte respondenten uit uw doelgroep de klantreis doorlopen, op het gewenste apparaat (mobiel of desktop). Tijdens de test spreken zij hun gedachten hardop uit. Dit wordt opgenomen, samen met het gedrag op de website.
Dit doen wij met ons uitgebreide testpanel. Binnen ons testpanel selecteren wij de respondenten die overeenkomen met uw doelgroep (geslacht, leeftijd, etc.), om zo de meest relevante resultaten te krijgen.
Zo ziet u letterlijk door de ogen van de klant waar knelpunten en frustraties ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat je met slechts 5 respondenten al 85% van alle knelpunten kunt ontdekken.
Al deze opnames worden toegevoegd aan het uiteindelijke adviesrapport en ontvangt u dus allemaal per mail.
3. Uitwerking & Advies
We analyseren alle testresultaten én voegen onze eigen bevindingen als conversiespecialist toe.
U ontvangt een overzichtelijk rapport met:
Alle knelpunten en verbeterpunten
Concrete optimalisaties
Visuele uitwerkingen (mockups) van de aangepaste pagina’s, waar van toepassing
In dit rapport combineren wij dus data (uit bijvoorbeeld Google Analytics 4), live feedback van echte respondenten én inzichten vanuit onze eigen expertise. Tevens onderbouwen wij onze aanbevelingen met cijfers uit de literatuur.
Vervolgens maken wij duidelijke en visueel aantrekkelijke designs van een aantal optimalisaties. Zo kunt u dit gemakkelijk delen met uw development team of externe developer. Hierdoor versnelt u de implementatie en behaalt u sneller resultaat.

Nieuwsgierig naar het potentieel van Website optimalisatie voor uw bedrijf?
Benieuwd hoe wij meer uit uw bestaande website bezoekers kunnen halen?
Wij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en samen te starten met het verbeteren van uw online klantreis!
Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!
